اخبار روز پزشکی دنیا

اطلاعات و اخبار جدید در مورد علم پزشکی

اخبار روز پزشکی دنیا

اطلاعات و اخبار جدید در مورد علم پزشکی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی بهداشت لاوسون، فناوری PET/MRI را برای تصویربرداری دقیق از نمک در کلیه‌های بیماران مبتلا به بیماری کلیوی اقتباس کرده‌اند.

دکتر کریستوفر مک اینتایر، دانشمند لاوسون و نفرولوژیست در مرکز علوم بهداشت لندن (LHSC) توضیح می دهد: "تصویربرداری نمک در MRI بسیار دشوار است، زیرا سیگنال بسیار ضعیف تر از آب است." ما می‌خواستیم با استفاده از MRI عملکردی راهی پیدا کنیم تا نقش اساسی کلیه در خلاص شدن از شر نمک و آب را بررسی کنیم.

تصویربرداری از نمک در کلیه ها هرگز به طور دقیق در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی انجام نشده است، اما دکتر مک اینتایر و تیمش فناوری و نرم افزار جدیدی را توسعه دادند که با دستگاه PET/MRI در St. Joseph's Health Care لندن سازگار بود. فناوری جدید به دستگاه اجازه می‌دهد تا از سطح نمک و آب در کلیه تصویربرداری کند.

 

دکتر مک اینتایر می‌گوید: «نمک در کلیه‌ها فقط در مدل‌های پیش بالینی و داوطلبان کم وزن و سالم تصویربرداری شده است». از آنجایی که کلیه از سیم پیچ های MRI دورتر است و اندام هنگام تنفس حرکت می کند، تصویربرداری از آن قطعاً بسیار سخت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

این اولین مطالعه ای بود که از MRI برای بررسی نمک در کلیه ها با طیف وسیعی از شرکت کنندگان با انواع مختلف بدن (10 داوطلب سالم)، و همچنین بیماران مبتلا به بیماری کلیوی (پنج بیمار) استفاده کرد. تیم تحقیقاتی همچنین از بیمارانی که ترکیبی از بیماری کلیوی و نارسایی قلبی داشتند، تصویربرداری کردند، زیرا برای این بیماران به‌ویژه مهم است که بتوانند نمک و آب را به عنوان بخشی از درمان‌هایشان آزاد کنند.

در حال حاضر پزشکان برای اندازه‌گیری سطح نمک به بیوپسی کلیه تکیه می‌کنند، اما دکتر مک اینتایر می‌گوید که این روش آنقدر که می‌توانست دقیق یا مؤثر نیست.

 

دکتر مک اینتایر توضیح می‌دهد: «مشکل این است که بیوپسی‌ها دردناک هستند، خطراتی دارند، و چون نمونه کوچکی از کلیه است، ما چشم‌انداز دقیقی از کل کلیه نداریم.»

این مطالعه که در رادیولوژی منتشر شده است، اکنون درها را به روی امکانات جدیدی در مراقبت بالینی برای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی باز کرده است.

دکتر مک اینتایر می افزاید: «نمک در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بسیار سمی است. اکنون این به ما امکان می دهد بیماری کلیوی مزمن و حاد را تشخیص و مدیریت کنیم. این یک گام مهم رو به جلو است.»

گام‌های بعدی برای تیم تحقیقاتی مقایسه ام‌آر‌آی نمک با نمونه‌برداری و همچنین بررسی پیشرفت‌های درمانی جدید بالقوه است.

دکتر مک اینتایر خاطرنشان می‌کند: «امیدواریم با امکان استفاده از درمان‌های هدفمند و مؤثر در آینده، میزان اطمینان بیشتری برای پیش‌بینی آنچه در کلیه‌های این بیماران اتفاق می‌افتد، داشته باشیم».

سلین زادورسکی مشاور ارتباطات در موسسه تحقیقات سلامت لاوسون است.

 

  • ۰۱/۱۲/۱۵
  • mr admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی